fredag 13 november 2015

Överlevt så nu kör vi



Hepp!

Överlevt måndag- fredag 8-17, en mastodontvecka som verkligen manglat mej i och med en del trubbel med mamma och Jonas med. Det är medicinfest idag och jag var anmäld men backade för några dagar sedan när jag insåg att jag kommer aldrig att orka... och ohh, så rätt jag hade.
Trots att det verkligen är årets fest så skulle jag inte velat gå om jag så fått betalt.
Är inne på årets första muggar glögg och kommer inom kort somna ovaggad.

Idag har vi haft praktiska övningar. Vi har fått öva spiralsättning och tittat på pessarer, vi har fått känna i låtsasvaginor och vi har fått sy,
Jävlar vad synd att man inte var överklassunge och höll på med segling eller åtminstone gick på scouterna för hur svårt är det inte att få till de där olika knutarna?!
Dubbel råbandsknut är det enda namn jag minns men jag ska djupdyka i gynzon.dk och sen traggla, traggla, traggla. Suturering lixom CTG som vi hade i onsdags känns som viktig och riktig kunskap som jag vill bli bra på och jag tror att det enda som gäller är öva öva öva.
På bilden ovan har jag dokumenterat mitt livs första dubbla råbandsknutar gjorda med nålförare.
Är riktigt imponerad själv!

Nu väntar äntligen tentavecka.
Nu ska kunskaperna i "Det normala barnafödandet" summeras och på fredag har vi en fyra timmars lång salstenta. Flera av mina klasskamrater har en varierande grad av allt ifrån självsäkerhet till kaxighet medan jag känner att jag kan ingenting.
Men jag ser fram emot att ändra på det och att plugga strukturerat nu all den tid jag har.
Anatomi, fysiologi, rotationer, afyxi, mödravård och allt vad det är.
Nerver, muskler, suturer, smärtlindring och hormonpåverkan skall trummas in.

Jag hoppas bara att jag kan släppa privatlivet (med mamma och Jonas) för det är riktigt riktigt rörigt nu.

Puss/ Asta

1 kommentar:

  1. Heja dig, du fixar det! Och gör du inte det så kommer det omtentor, inget är kört för det!

    SvaraRadera