måndag 21 december 2015

En tredjedel

Neonatologi (inbunden)

En liten uppdatering så här i slutet av terminen.
Egentligen är första terminen slut någon gång i mitten av januari men det blir ju så att man tänker i kalenderhalvår så nu är faktiskt 1/3 av utbildningen avklarad. Amazing.

Inlämningarna som jag gnällde om i förra inlägget trillade in en efter en.
Jag fick godkänt på amningstentan, godkänt på CTG uppgiften, väl godkänd på antikonception, väl godkänd på stora salstentan... och underkänt på hemtentan i Neonatologi.
Neo tentan har jag gjort om  via muntlig tenta idag.
Vi var hela sex stycken som hade icke godkänt på den tentan, en tredjedel av klassen, och dessutom drog föreläsaren över en månad på rättningstiden och vi hann inte få tentagenomgång eller veta vad vi gjort fel så lite ängslig var jag. Och trots det... eller kanske just därför... så läste jag på väldigt ostrukturerat och hattigt men det gick ändå bra. Jag kunde svara på de frågor jag fick på det stora hela och jag kunde svaren på frågorna som mina kursare fick med.
Så nu kan jag lägga den bakom mej.
Nu är det full satsning på D-uppsatsen och praktiken som väntar.
Men först ska vi visst fira nåt som kallas jul.

Jag har bestämt mej för att skriva D-uppsats om klimakteriet och jag har fått tillåtelse att skriva den ensam.
Många (de flesta?) av mina kursare sitter nu i dagarna och har fullt upp med bakgrund och artikelsökande men jag tar det lugnt. Jag vägrar sitta med det nu innan jul, uppsatsen ska vara klar om ett år! Visst gäller det att vara strukturerad och inte "glömma bort den" men tre dagar före jul tänker jag banne mej inte sitta. Nu ska julgodis bakas, hemmet dammsugas, sista julklapparna köpas och allt det där. Ska ta me fan försöka hinna med att läsa något skönlitterärt med.

Puss/ Asta

1 kommentar:

  1. Grattis till alla lyckade resultat! Och klart du ska ta det lugnt. Du vet ju vad du vill skriva om, varför stressa innan du fått klart på problemformulering och avgränsningar från skolan!

    SvaraRadera