torsdag 10 november 2016

Allt faller


Tungt att skriva, tungt att erkänna, men jag har lovat mej själv att dokumentera alla känslor på den här resan.
Jag har gjort två pass på förlossningen med en av mina två nya handledare.
Två relativt darriga pass där det mesta av det jag kunnat innan kändes bortblåst.
Det är okej, det får jag nog räkna med. Det är sex månader sedan jag var där sist och det tar tid att bli varm i kläderna. Första intrycket av handledaren var  jättebra.

Ändå mår jag skit. Jag har en väldigt hög och närmast konstant känsla av ångest.
Jag är förbannad på min personlighet och förbannad på mina antidepressiva för att det liksom aldrig blir bättre!!! Eller jo, det har det blivit men just nu, i stormens öga känns det inte så.
Det är så FÖRBANNAT kort tid kvar till vi ska vara färdiga och det är så FÖRBANNAT mycket som jag inte kan.
Självklart. Det tar minst 5-10 år att bli en erfaren barnmorska.
Men det är så FÖRBANNAT mycket som jag inte kan som jag faktiskt borde kunna. Som jag känner att detta borde varit självklart vid det här laget.
Att vid en vaginal undersökning kunna känna barnets suturer och fontaneller och på så vis räkna ut hur den ligger och vart den är i sina rotationer, hur den kommer sluta som färdig rotererad.
Jag har ännu inte lyckats känna spinea, vilket är ett utskott i bäckenet som man behöver känna för att säga på vilken station barnet står, dvs hur långt ner i bäckenet som barnet har trängt.
Jag har till å med glömt anatomin, skallbenens namn, bäckenets delars namn, olika diameter som finns på huvudet.
Jag MÅSTE ju kunna detta nu känner jag.

Och D-uppsatsen. Skulle suttit med den igår och idag. Har inte gjort nånting.
Jag känner mej så nervös och ångestfylld att jag klarar inte av att samla tankarna och fokusera på allt det här. Det känns så meningslöst när jag egentligen borde fräscha upp det som jag faktiskt skall jobba med.
Naglarna har jag bitit ner. Jag längtar konstant efter att bli full. 5:2 eller måttlighet överhuvudtaget har jag kastat i sjön och jag stoppar i mej godis som aldrig förr. Här om dagen åt jag en påse chips och två dajm till middag i bilen hem från Borås.
Det känns som att allt faller...

Puss/ Asta


1 kommentar:

  1. Hej!
    Jag brukar inte kommentera på bloggar vanligtvis, men känner att jag måste skriva nåt nu!
    Vill väl mest bara säga att du har min fulla sympati för uppsats-ångesten. Jag skrev en c-uppsats ensam förra året, och det var verkligen skitjobbigt och svårt. Jag vet inte om du kan tänka så, eftersom du ska börja jobba efter utbildningen, men jag lät skrivandet ta lite längre tid än utsatt datum, blev väl klar två månader efteråt tror jag. Det tog i alla fall bort en del av stressen.
    Jag tror att du kommer att bli en suverän barnmorska när du är klar, du verkar så klok och ödmjuk. Det är väl bara bra att våga erkänna att man inte kan allt. I slutet av praktiken kommer du ju dessutom att kunna mycket mer än nu. Men det vet du ju redan! 😉
    Hoppas att du mår bättre snart och du får gärna fortsätta blogga här efter utbildningen, jag läser gärna, även om det inte blir nån barnmorska av mig! 😊
    /Theresa

    SvaraRadera