fredag 14 oktober 2016

Den ofrivilliga bloggaren

 

Inte skrivit på länge och inte så sugen heller. Ibland är det oinspirerande att skriva för sej själv... väldigt få läser och jag vet inte om nån gör det återkommande?
Men som sagt, bloggen är mest för mej och som en dokumentation av vägen från när jag darrande väntade på att påbörja denna resa till att jag nåt mitt mål.
Det är inte så himla långt kvar nu!!!
Här drar jag efter andan i skräckfylld förtjusning.
Tre veckors praktik återstår på Mödravården och därefter förlossning i sex veckor. 30 timmar prev rådgivning, har väl typ hälften och 50 förlossningar, har 32. Jag ska godkännas på mina slutpraktiker.  Två individuella uppgifter skall avklaras. D-uppsatsen... oj... ska bli klar och sen... sen jädrar i min låda är det klart.
Jag kör lite strutsmetoden, orkar inte riktigt tänka på det jag ska ro i land så istället så planerar jag för smycke till mej själv, vad jag ska ha för kläder på avslutningen, om jag ska sova på hotell när vi ska ha fest med klassisarna och kalas med familjen dagen där på.
Roligare å ofarligare tankar.
Funderar på ovanstående klänning förresten.

Sedan sist jag skrev har jag gjort två veckor på Gynmottagningen på SÄS.
En rätt värdelös praktik där det fanns för lite för mej att se och en hel del barnmorskor som var ointresserade av att ha mej med.
Hade två spännande dagar på operation och gick några förmiddagar med läkarna vilket oxå var givande. Det var mest som ett långt studiebesök och en vecka hade absolut räckt.
Och därefter har jag precis avslutat andra veckan av fem på mödravården.
Jag trivs bra även denna gång, bättre än första omgången. Jag "känner" dem som jobbar där, min handledare å jag har jobbat ihop oss och funkar fint ihop och jag är varmare i kläderna och inte lika osäker.
Det ÄR ett roligt jobb att vara på MVC. Kul att lära känna föräldrar och hyfsat omväxlande tycker jag ändå. Det är mycket en MVC barnmorska skall hålla i huvudet även om tempot är lugnare än på en förlossningsavdelning.
Blir lite tudelad nu när jag trivs så bra men har ju skrivit på för KK Halland i 3 år så den tiden blir det ändå förlossning. Jag hoppas att jag kommer tycka lika mycket om det även denna gången när kraven på oss ökar.
Denna förlossningspraktik skall jag klara att ha flera patienter samtidigt och även komplicerade fall. Märker på mina kursare som startat med denna praktik att det är tuffare denna gång.

Tills vi hörs igen...

Puss/ Asta

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Här har du en läsare som följer dig med spänning och hoppas kunna göra en liknande resa. Närmar mig 40, går nu termin 5 på ssk-programmet. Målet är barnmorska, något jag drömt om i 15 år.
    Du inspirerar!
    /Lina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, vad roligt. Pepp till dej. Klart du ska fullfölja din dröm. Kan jag så kan banne mej alla. Stor kram. A
      Ps. Hur hittade du hit?

      Radera