onsdag 26 oktober 2016

Mår rätt kasst idag



Bild: Examensklänning? 

Idag är ingen bra dag. Idag är en sån dag jag förväntade mej innan utbildningen att jag skulle ha många av men som jag ändå varit relativt förskonad ifrån.
Mina klasskamrater skriver en massa peppiga, glada inlägg på facebook om hur många (få) dagar det är kvar medan förlossningspraktiken och D-uppsatsen som stundar för mej tornar upp sej och känns oöverstigliga en dag som denna.
Förlossningen som jag längtat tillbaka till sedan jag slutade föregående praktik där men som nu, med ökade krav på att klara det komplicerade och att ha flera patienter samtidigt, att slängas mellan treskift sedan jag slutat med mina sömntabletter och inte har den hjälpen, nya handledare... det känns som...
Ja, svårt. Klarar jag det? Har jag det i mej?

För att inte tala om hur det ska bli när man är klar.
Allting som kommer sen... vad folk än pratar om... jul, semester, resor, parmiddagar, konserter, flyttar delas blixtsnabbt in i mitt huvud. För att inte tala om patienter som jag möter i Mödravården. Delas upp,  i f.bm och e.bm.
Före jag är färdig barnmorska. Efter jag är färdig barnmorska.
Som före och efter Kristi födelse.
Om mindre än tre månader så skall jag kunna förlösa barn på egen hand under egen legitimation. Tanken svindlar. Okej om vi snackat om under tre år, men om mindre än tre månader. Det känns helt barockt.
Jag har ju en tjänst på KK Region Halland. Tänk om jag under förlossningspraktiken får mitt godkänt men känner att det inte är en miljö för mej, att jag inte är förlossningstypen, akutpersonligheten, att jag inte duger å inte fixar... och är uppbunden i tre jäkla år i och med mitt kontrakt?!

Allt blir värre när jag är trött. Och trött känner jag mej. Rätt slutkörd faktiskt.
Sover illa om nätterna. Somnar sent, vid två-tre på nätterna och så upp vid sex-sju. Är inte van vid mottagningstider och att jobba fem dagar i sträck.
Ångesten ökar av det hos mej. Självkänslan sviktar.

Så kan det oxå vara att vara student.

Puss/ Asta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar