fredag 11 september 2015

Första examinationerna gjorda.


De två första examinationsuppgifterna är avklarade.
Eller avklarade å avklarade, de är gjorda, jag får väl se om de måste kompletteras.
Huruvida de blir godkända har jag ingen aning om.
Första delen bestod av att genomföra en intervju två å två med en barnmorska inom ett tilldelat område (jag hade abort), skriva ett vetenskapligt arbete om detta tillsammans och sen redovisa det muntligt.
Andra delen bestod i att läsa en vetenskaplig artikel på engelska och sedan komma på frågor kring metod, resultat och användningsområde och ställa dessa i dag på en forskningsdag till författaren.

Jag känner att jag börjar komma närmare vissa klasskompisar. Gillar "Halmstadgänget" starkt, det är dom jag hängt mest med å pratat närmast med. Vi är fyra stycken rätt olika kvinnor men som funkar bra ihop.

Har fått kursplaneringen för nästa kurs som börjar på måndag.
TVÅ inlämningsuppgifter under min vecka på Cypern som bara MÅSTE bli klara innan dess.
Problemet är att jag knappt har nån ledig dag.
Är iväg till Helsingborg med vänner i helgen, skola må-to och jobb natten mellan fredag och lördag.
Söndag natt åker vi till Landvetter.
Får se hur tusan jag löser det där.
Lite stress är det, men... nu har jag ju bestämt mej för att vi ska åka så då tänker jag försöka njuta av det med.
Nån som är bra på genetik får gärna hojta. Den ena uppgiften handlar om det.

Annars pratas det mycket om praktikplatserna. Vart vi kommer placeras.
Det finns så få platser i Varberg å Halmstad.
Jag har ju vetat om det hela tiden (nä, inte att det var så få) men nu börjar jag känna mej allt mer orolig.
Vad tusan gör jag om jag får praktik i Borås?
Det tar mej två timmar dit så det fungerar inte att pendla. Att sluta klockan tio på kvällarna och börja klockan sju på dagturer. Å ha råd med att hyra rum/ bo på hotell?!
Av hela mitt hjärta hoppas jag att jag hamnar i Halland. Innan ville jag bara, bara till Varberg men nu inser jag att Halmstad har sina fördelar med fler typer av förlossningar.

Japp. Så har jag det här å nu.

Puss/ Asta

2 kommentarer:

  1. Halmstads förlossning är så fräscht och fint! Eller tja, det var det när jag var där sist för....nio år sedan. Jaja, kanske inte kan bedöma det nu då, tänker jag i efterhand. :) Men hoppas du kommer hit och du är självklart välkommen hem till mig om det blir så. Jobbigt det där med praktik på andra ställen, då det verkligen kräver både tid och ekonomi. Men du klarar det! Du är på gång och så himla duktig! Tänker på dig när det känns motigt för mig själv och det är sådan push framåt. Härligt att du kommit in i gemenskapen nu. Kram!

    SvaraRadera
  2. Jag ycker genetik är otroligt intressant, men har nog inte kunskaper nog att hjälpa dig. Tack vare genetik visste vi innan vi fick barn att en son skulle bli färgblind och en dotter skulle inte bli det...

    SvaraRadera