fredag 4 mars 2016

Snart klar här med


En vecka kvar av mödravårdsplaceringen.
Jag har varit sjuk och borta tre dagar, men det var okej, jag kommer att bli godkänd i alla fall.
Detta har helt klart varit min roligaste praktik (även om jag räknar med dem på sjuksköterskeprogrammet) och delvis är det väl för att jag kan se mej själv arbeta på precis ett sådant här ställe i framtiden.
Mottagningsarbete, inga storhelger, variation, arbeta med det friska, pedagogik, eget rum, skylt på dörren, stort eget ansvar.
Men det är jag inte ensam om att vilja, den typen av arbete växer inte på träd och personalomsättningen är låg så det kommer inte att bli så direkt. Och det är kanske bra?! Men på sikt.

De mål jag hade inför praktiken har jag i princip uppnått.
Jag har inte satt spiral och jag kan kanske inte alltid känna om barnet är högervänt eller vänstervänt men jag har lärt mej massor.
Om första praktiken handlade mer om personlig utveckling på andra plan (köra bil långt exempelvis) så har jag här lärt mej mer nyheter inom barnmorskeri.
Jag har till och med haft egna besök.
Min handledare är jag numera mer än nöjd med.
Tycker det tog ett tag för mej att komma underfull med henne och att slappna av men nu kunde jag inte vara nöjdare. Hon är rolig, full i fan, rak, kunnig och har ett sätt som får mej på tårna och att vilja prestera.
Tycker att hon är fantastisk och hade gärna haft henne som kollega en dag.
Jag vill inte sluta nu!!!

Om lite drygt en vecka börjar alltså förlossningsplaceringen.
Inte hunnit bli så skraj ännu men det kommer. Trust me. Jag vet att det kommer.
Men jag skall verkligen verkligen så långt det är möjligt försöka njuta av färden bara.
Tillåta mej att vara student och absolut nybörjare och lära mej allt jag någonsin kan utan att gå runt och noja över att duga. Det är min absoluta intention.

Och D-uppsatsen. Orkar inte ens tänka på D-uppsatsen och DET kan bli ett problem.

Puss/ Asta

1 kommentar:

  1. Hej! Jättekul att läsa din blogg. Undrar lite mer om hur det funkar med distansplugget? Hur många obligatoriska fysiska träffar har ni ungefär per termin? Min tanke är eventuellt att pendla från Stockholm (men bo i Göteborg under perioder med obligatorisk närvaro). Du får gärna skriva lite mer om det om du har lust! :) Lycka till och härligt att läsa att du följer din dröm!!!

    SvaraRadera