onsdag 28 oktober 2015

Alltså Gha....



Sitter med två olika hemtentamen. En i CTG inlärning, det är mycket men bara att läsa innantill och skriva ner svaret (en annan femma att komma ihåg det imorgon... eller om en månad... eller om sju år) och en i Neonatalogi som känns jätte luddig och där jag känner mej säker på att köra.
Fysiologi är svårare än anatomi eftersom man måste förstå.

Sliter mest med fostercirkulationen och blir mer å mer nedslagen för varje timma.
Jag KAN inte lära mej den utantill. Jag kan inte ens förstå den helt medan jag läser.
Blir galen. Så här har jag skrivit...
 Beskriv fostercirkulationen kortfattat.
Det i placenta syresatta blodet förs via navelvenen (umbilicalis) som mynnar ut i portvenen där ca 60 % av blodet avviker, resterande forts via d. venosus till vena cava inferior. Det mesta av blodet transporteras genom hö förmak till vä förmak via foramen ovale. Därifrån till vä kammare via aorta ascendens. Där försörjer en del fostrets överkropp och hjärna och resterande blod forts ner i aorta decendens som försörjer nedre delen av fostret. Resten av det syresatta blodet blandas med venöst blod och förs via hö kammare upp till hö förmak. Via systole förs en liten del av blodet med v pulmonalis men eftersom lungorna inte används går det mesta blodet ner via d arteriosus till aorta decendens. Sen förs det syrefattiga blodet åter till placenta via de två a.umbilicalis


Lätt som en plätt. Not. 

Puss/ Asta



1 kommentar:

  1. Gaaaahhh, jag har aldrig kunnat lära mig saker utantill, särskilt inte när det är en massa konstiga namn på allt...

    SvaraRadera