fredag 23 oktober 2015

Avslutad Campusvecka


 Bild: Håller perinealskydd. På docka!

Avslutad Campusvecka och HELT slut i rutan.
Det har varit en fantastiskt rolig och lärorik vecka, kring barnmorskeri men oxå i att lära känna mej själv.
Som jag skrev om i inlägget nedan är det hela väldigt personligt, tangerar det privata.
Och vi är ännu en grupp som inte känner varann särskilt väl och där åtminstone jag ännu inte riktigt funnit min plats.
Dagen efter vi hade "smekas i storklass" så skulle vi utvärdera gårdagen.
Jag berättade då att det framkallat många olika känslor hos mej, att jag som ung varit utsatt för sexuella övergrepp och att övningarna väckte något slags kroppsminne.
Jag sa det väldigt kort och... ja, typ inte mer än jag skrev nu men...
Sen började jag gråta! Jag som avskyr att gråta inför andra.
Jag fann mej ändå rätt snabbt och lämnades ifred så jag hann samla ihop mej och sen kändes det bättre.

Även dagarna som följde var det väldigt mycket kroppskontakt.
Det är ett intimt yrke på ett sätt som sjuksköterska inte är.
Det är mycket att ta på varann, smeka, massera, rulla höfter. Det är att låta... flämta, stöna, pusta.
Till sin hjälp har vår fantastiska lärare haft en lika fantastisk (ung) barnmorskekollega och en doula.
Blev lite betuttad i dem alla tre. Fria själar verkligen som har så lätt för det intima och nära.
Det är... roligt och samtidigt förbannat tröttande för en själ som jag.

Intensiva långa dagar där jag är borta tretton timmar/ dag och sen inte ens orkar tänka på teori.
Å teori finns det gott om.
Vi har stooor salstenta om fyra veckor och innan dess två hemtentor i relativt tunga ämnen... CTG och neonatalvård och ett grupparbete. Å däremellan ska vi alltså läsa in allt material inför tentan.
En omtenta vore... kanske inte katastrof men jobbigt nog eftersom utbildningen fortsätter i våldsamt tempo.
Jag får någon slags rastlös stress inom mej där jag påbörjar att läsa om en sak, fortsätter med en annan å minuten senare har omvärderat igen för nåt tredje.
Varken hackat eller malet hade jag sagt om jag var femton år äldre.
Måste, måste, måste finna mitt sätt att bli effektiv i studerandet. Å jag KAN ju faktiskt vansinnigt mycket mer än jag kunde förra fredagen.

Puss/ Asta

1 kommentar:

  1. Fy tusan för studier samtidigt som det är så jäkla kul!

    SvaraRadera