lördag 3 oktober 2015

Söka vetenskapliga artiklar gör mej gråtfärdig.



Vi är i slutet på den andra kursen i utbildningen. Sexuell och reproduktiv hälsa.
Vi har hittills gjort några mindre inlämningsuppgifter, två i grupp och tre individuella.
Nu sitter jag med min första egna lite större inlämning. Ett patientfall om en kvinna i klimakteriet med oregelbundna blödningar, värmevallningar och inkontinens.
Arbetet ska vara på ca 9 sidor.
Hon är sex år äldre än mej, alltså i helt normal ålder för att hamna i menopaus, och det skrämmer skiten ur mej.
Överlag känner jag mej hyfsat hypokondrisk när jag läser om diverse klimakteriesymtom och ännu värre... olika former av cancrar. Jag har ju lite märkliga symtom själv och MÅSTE ringa barnmorskan på måndag!!!

Jag har inga som helst problem med att skriva. Orden flödar ur mej, är inte direkt känd för att ha svårt att bluddra på. Jag har relativt lätt att skriva på ett språk som låter seriöst. Att slå fakta ur olika böcker å läsa på är inte heller några bekymmer.
Problemen kommer till formalia kring att sätta in det i ett vetenskapligt arbete.
Vad är bakgrund, inledning, diskussion och resultat?!?!
Ett ännu större problem är att leta vetenskapliga artiklar, jag ska ha med minst tre till detta arbete.
Jag vet hur man kommer till databaserna och att jag skall skriva in sökord men sen tar det stopp.
De artiklar jag får upp är bara abstract och jag behöver dem i fulltext.
Höll på i flera timmar (nå ja, till å från) tidigare idag och höll till slut på att börja gråta av uppgivenhet.
Det är så länge sedan jag gjorde sånt här när jag läste till sjuksköterska och inte ens då var jag särskilt bra på det. Vi hade en å samma basgrupp hela den utbildningen och en av tjejerna var en fena på att hitta artiklar. Jag å andra sidan var bra på att skriva så vi fördelade ofta arbetsbördan så.
Nu måste jag kunna och jag måste kunna det själv!
Gha!
Hade hundra gånger hellre haft en tenta på det här.

Jag vill gärna bli klar med den här uppgiften senast måndag för sedan har jag en hemtenta i antikonception att göra. Har inte sett frågorna ännu men förväntar mej att det blir enklare än detta till sin form men mycket att läsa. Det känns även som viktig kunskap att inte bara "trycka in" utan oxå att komma ihåg.

Jag har bara fått besked på hur det har gått med två inlämningsuppgifter och de blev båda godkända.
Mitt självförtroende kring min förmåga går i vågor men det känns BÄTTRE än tidigare.
Det känns som om jag slappnar av lite mer, börjar finna min plats i klassen och inser att jag är varken smartare eller dummare än de andra, men jag får definitivt till mindre pluggtid å det måste jag ändra på.
Men det ÄR kul! Jag ÄR på rätt plats!

Puss/ Asta

1 kommentar:

  1. Att kunna skriva är en stor fördel i studier!

    SvaraRadera