onsdag 7 oktober 2015

Första hemtentan



Sitter med det roligaste hittills på utbildningen. Den första hemtentan. I antikonception.
När jag läste till sjuksköterska hade vi bara en hemtenta vad jag minns så detta är ingenting jag är van vid.
Följaktligen undrar jag, borde jag skriva mer eller mindre? Spelar det nån roll om jag använder samma ordföljd i svaret som står i litteraturen?
Ska det vara så här lätt eller är det jag som inte förstår hur mkt jag ska skriva och anstränga mej?
Men jag måste säga att det är ett kanonbra sätt att lära sej på.
Se en fråga och sedan leta upp svaret.
Så pirrigt att vänta på svar sen, jag TROR ju att jag blir godkänd, det var en eller kanske två frågor som jag faktiskt inte visste svaret på och spekulerar. Den ena var om en blandmissbrukare vilka råd jag skulle ge henne kring val av preventivmedel och den andra frågan var kring om en barnmorska kan/får/ bör vägra skriva ut p-piller om kontraindikationer föreligger.
Hemtentan är i två delar. 11 frågor har en föreläsare skrivit. Den är klar.
Tre frågor har en annan föreläsare skrivit, tänkte fortsatt med dom nu men kände att jag var "tom" i skallen så jag tar dem i morgon.
Det är mycket frågor kring vilket preventivmedel jag rekommenderar till olika typer av kvinnor å jag vill egentligen skriva hormonspiral på allihop för jag älskar min spiral.
Ingen mens. Märker inte av den. Den sitter där den ska i åratal och det är minimalt med hormoner.
Den utsöndrar lika mkt/ lite hormoner på en månad som 4 minipiller ger. Så gott som bara lokalt alltså.
Påtal om den så har jag äntligen fått tummen ur å beställt tid för att byta den hos barnmorskan.
DET är inget kul.

Sen...
Sen börjar mastodontkursen "Det normala barnafödandet" med en studiehandledning som inte var sann. HUR mycket som helst att läsa in, en viss nervositet för det känns som om det är nu det börjar på riktigt och samtidigt såååå kul.
Har som sagt svårt med att få till studietid men jag småläser ständigt på rent intresse.
Då MÅSTE det ju va rätt.

Puss/ Asta

1 kommentar:

  1. Det är alltid svårt att veta när det gäller hemtentor tycker jag, för det beror så mycket på läraren. Men jag tror nog du hittar en bra nivå!

    SvaraRadera